Renesans był epoką nowości i innowacji, z łatwością da się to również
zauważyć w dziedzinie malarstwa. Malarstwo renesansowe w niczym nie
przypominało malarstwa średniowiecznego, przede wszystkim tematem
obrazów powstałych w epoce odrodzenia były głównie sprawy świeckie,
zaczęto także na większą skalę malować
portrety. Co więcej właśnie w epoce odrodzenia zaczęły powstawać także
autoportrety,
co w średniowieczu byłoby nie do pomyślenia – ostatecznie wtedy
artysta miał pozostać anonimowy. Ogólnie rzecz ujmując, malarstwo
renesansowe cechowało się wielkim
bogactwem kolorystycznym i dbałością twórców o drugi plan obrazu.
Zaczęto zwracać uwagę na wykańczanie detali. Artyści chętnie sięgali
po rozmaite symbole, najczęściej spoza typowej dla średniowiecza
symboliki religijnej. Malarze renesansowi bardzo często sięgali w swej
twórczości po motywy mitologiczne, nie stronili od malowania aktów.
Poza tym to właśnie w renesansie zaczęto malować na płótnie, rezygnując
z popularnej w średniowieczu deski. Wprowadzono także perspektywę i
zaczęto korzystać ze światłocienia. Malarstwo renesansowe było w dużej
mierze malarstwem eksperymentalnym - eksperymentowano z farbami
olejnymi, z kolorystyką, z perspektywą. Odrodzeniowi malarze pilnie
studiowali anatomię, by jak najlepiej ukazać namalowane przez siebie
postacie w ruchu. Malarstwo renesansu cechowało się głęboką harmonią,
artyści zwracali się ku naturze, co jest widoczne nawet na portretach –
często na drugim planie możemy podziwiać wspaniale dopracowane
pejzaże. Zaczęto także korzystać z
techniki sfumato, czyli łagodnego przechodzenia od ciemniejszych barw do całkiem jasnych przy stworzeniu charakterystycznego „zamglenia”.
Cechy malarstwa renesansowego:
» zainteresowanie człowiekiem i otaczającym go światem
» przedstawianie scen religijnych w nowym ujęciu (zeświecczenie interpretacji)
» dążenie do pogodzenia antyku z ideologią chrześcijańską, wiary z wiedzą, intuicji z rozumem
» trójwymiarowość i perspektywa(zbieżna i powietrzna)
» realizm w przedstawianiu świata i człowieka
» gloryfikacja dłoni w portretach
» schemat włoskiego portretu (układ centralny, symetryczny, zamknięty w trójkącie równoramiennym, na tle okna lub pejzażu)
» alegorie i myślenie symboliczne (każde pojęcie abstrakcyjne ma umowny obraz wyrażający jego treść)
» różnorodna skala barw, cieni i odcieni
» wykorzystanie światła i półcieni w oddaniu nastroju obrazu
» pojawienie się tonda (okrągła kompozycja)
» techniki: mokry fresk, tempera na drewnie, olej na płótnie
Najwspanialsi malarze :
 |
Leonardo da Vinci - Dama z łasiczką |
 |
Sandro Botticelli-Narodziny Wenus |
 |
Rafaela- „Madonna del Duca di Terranuova |
 |
Piero della Francesca-Chrzest Chrystusa |
 |
Tycjan- Bachus i Ariadna |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz